Pada 17 Mei lepas, satu
program Bengkel Pencerahan Minda telah diadakan di Bilik Seminar C15-206. Bengkel
yang diadakan itu bertujuan untuk memberi pendedahan terhadap perubahan dan
masalah semasa system pendidikan serta membuka minda mahasiswa yang merupakan bakal
guru terhadap kesedaran membentuk fikiran dan tindakan secara glokal dalam
merancang untuk menjadi seorang guru yang berkualiti apabila ditugaskan kelak.
Program ini telah
dianjurkan oleh mahasiswa yang mengambil kursus Masalah Pendidikan Semasa di
bawah seliaan Encik Shahrin bin Hashim dan Saudari Mardhiah bertindak selaku Pengarah Program pada bengkel tersebut. Perjalanan bengkel tersebut dimulakan dengan slot ceramah yang telah
disampaikan oleh Tuan Haji Shaharuddin Saari, iaitu Pengetua dari SMK Taman
Majidee 2. Beliau sebelum ini pernah bertugas sebagai Pengetua di SMK Taman Desa
Skudai di samping pernah menyandang beberapa posisi penting di peringkat daerah
mahupun Jabatan Pelajaran Negeri Johor. Namun, pengalaman beliau sebagai seorang
guru hampir 25 tahun nyata memberi kelebihan buat beliau dalam memberikan sesi
ceramah dalam bengkel yang diadakan.
![]() |
Tuan Haji Shaharuddin menyampaikan ceramah dalam slot pertama berkaitan Guru Futuristik |
Tuan Haji Shaharuddin
telah menyampaikan ceramah berkaitan Guru Futuristik yang merupakan Sandaran
dan Harapan Negara pada masa akan datang. Antara penekanan yang diberikan oleh
beliau dalam sesi ceramahnya, Tuan Haji Shaharuddin menegaskan bahawa betapa
besarnya peranan dan sumbangan guru dalam melahirkan sebuah generasi yang
berdaya saing. Tuan Haji Shaharuddin dalam sesi ceramah beliau turut menegaskan
peranan guru dalam membentuk pelajar yang seimbang dari pelbagai aspek meliputi
aspek jasmani, rohani, emosi dan intelek agar sebuah bentuk dan hierarki
masyarakat yang hendak dibina itu selaras dengan pembangunan etika, budaya dan sosial
kemasyarakatan.
Selain itu, Tuan Haji
Shaharuddin turut menyentuh isu-isu berkaitan dengan gejala sosial yang semakin
hebat melanda anak muda terutama golongan pelajar. Isu-isu seperti gejala
merempit, dadah, salahlaku social dan banyak lagi sedang hebat melanda
sehinggakan ia dikhuatiri menjadi satu fenomena kebiasaan dalam budaya hidup
pelajar dalam masyarakat kita. Apa yang menariknya, Tuan Haji Shaharuddin turut
memberitahu kepada para peserta bengkel bahawa kebanyakan Negara maju sering
mengabaikan aspek pembangunan sahsiah dan moral sehinggakan peningkatan gejala
dan salahlaku social meningkat seiring dengan perkembangan taraf kemajuan yang
ingin dicapai. Hasil perkembangan teknologi masa kini seperti kewujudan telefon
pintar dan tab telah banyak dimanipulasikan oleh sebilangan besar pelajar
sehinggakan mereka menjadikan gadget yang dimiliki itu sebagai ‘hub’ terhadap
segala aktiviti social mereka. Ini ditambah dengan perkembangan pesat kemudahan
akses internet itu sendiri di mana pelajar mudah mendapatkan sebarang informasi
atau maklumat yang diingini yang kini hanya berada di hujung jari. Memandangkan
beberapa langkah keselamatan seperti menghalang sebarang akses terhadap laman
pornografi masih tidak dilaksanakan, ini memberi lagi impak terhadap kemudahan
internet itu sendiri dalam kalangan pelajar.
Jika dahulu, handphone
mungkin merupakan sebuah alat yang dilarang untuk dibawa masuk ke sekolah
namun, pada hari ini handphone telah menjadi sebahagian dari budaya sosial di
sekolah sehinggakan terdapat situasi di mana guru kelas yang berada di bilik
guru hanya menelefon ketua kelasnya yang berada di tingkat 4 untuk mengetahui
tentang kehadiran pelajar. Begitu besar sekali impak perkembangan teknologi
terhadap penggunaannya di sekolah. Hal ini tidak dinafikan apabila ia
kadangkala mampu memudahkan kerja manusia di samping ia turut mampu menjimatkan
masa dalam melakukan sebarang kerja. Namun apa yang penting, Tuan
Haji Shaharuddin turut menekankan bahawa kebijaksanaan dan kesungguhan guru
memainkan peranan yang sangat penting dalam usaha untuk melahirkan generasi pelajar
yang akan terus membangunkan Negara pada masa akan datang.
Seterusnya, bengkel
diteruskan dengan slot dua iaitu slot Latihan dalam Kumpulan (LDK) yang disertai
hampir 80 pelajar. Kumpulan besar
pelajar ini tadi dipecahkan menjadi 4 kumpulan kecil dan tiap-tiap kumpulan
telah diberi peranan yang berasingan terhadap tajuk yang sama iaitu Ciri-Ciri
*** pada Masa Hadapan. Kumpulan kami
membincangkan terhadap Ciri-Ciri Guru pada Masa Hadapan. Hasil dari
perbincangan dalam kumpulan, kami nyatakan dalam 14 ciri-ciri yang diperlukan
bagi melahirkan generasi Guru Futuristik. Antara ciri-ciri guru futuristic adalah
berfikiran global, celik ICT, berktrampilan, kreatif dan inovatif, mesra dan
penyayang dan lain-lain.
![]() |
Sesi LDK dalam kalangan peserta bengkel |
Setiap kumpulan pelajar
telah diberikan masa 45 minit untuk mengadakan aktiviti perbincangan dalam
kumpulan dan kami diminta untuk membentangkan hasil perbincangan kami pada
sebelah petangnya. Sewaktu pembentangan, kami turut menekankan beberapa
ciri-ciri penting guru futuristic seperti celik ICT, fleksibel dan optimistic di
mana ciri-ciri ini mampu mendorong survival kerjaya seorang guru dalam menghadapi
cabaran dalam mendidik anak bangsa pada masa hadapan. Memandangkan segala
maklumat yang ingin dicari pada masa sekarang hanya berada di hujung jari, maka
guru harus meningkatkan lagi penguasaan mereka terhadap kemahiran ICT supaya
kemahiran pelajar tidak menenggelamkan kebolehan guru dalam mendidik.
![]() |
Sesi pembentangan oleh kumpulan peserta yang terlibat |
Kesimpulannya, bengkel
yang diadakan ini sedikit sebanyak memberi kami ruang dan pendedahan terhadap
skop, fokus, cabaran dan etika dalam menghadapi bidang pendidikan pada masa
akan datang. Perkembangan teknologi yang kian berkembang pesat akan menyumbang
sedikit sebanyak terhadap perubahan landskap pendidikan di Negara kita. Oleh itu,
semua guru terutama kelompok guru muda disaran untuk melakukan anjakan paradigma
bagi meningkatkan lagi martabat profesion keguruan sekaligus bersama-sama
menggembeleng tenaga dalam meralisasikan hasrat Negara dalam mencapai status Negara
maju menjelang tahun 2020 dengan tidak mengetepikan nilai etika dan budaya
hidup sebagai masyarakat yang berilmu dan berakhlak.
Sekian.
![]() |
Encik Shahrin turut membimbing peserta sewaktu sesi LDK |
![]() |
Saudari Mardhiah menyampaikan cenderahati kepada Encik Shahrin |
![]() |
Tuan Haji Shaharuddin bersama barisan peserta yang mengikuti Bengkel Pencerahan Minda 2013 |
No comments:
Post a Comment